Hvorfor gå regelmessig til tannlege

Mange velger å gå til tannlege, kun hvis de har vondt eller har mistet en fylling. Andre har så sjeldent hull at de ikke synes det er nødvendig å gå regelmessig.

En årlig sjekk er fornuftig fordi:

En undersøkelse er ikke kun en sjekk om det har kommet hull i tennene(karies), men en sjekk på alt i munnhulen: tenner, tannkjøtt,slimhinner, ansiktsmuskler og kjeveledd.

Tannlegen måler dybden på alle tannkjøttslommer for å undersøke om du har eller holder på at få tannkjøttsykdom (Periodontitt). Har du periodontitt er det viktig med instruksjon i renhold og grundig regelmessig tannrens.

Du får undersøkt munnhulens slimhinner for å se om det er forandringer eller tegn på sykdom. Mange sykdommer viser seg i munnhulen og en tidlig diagnose er ofte viktig.

Vi ser også på spyttmengden, fordi mange sykdommer og medisiner gir nedsatt spyttproduksjon. Det er viktig å ha hyppigere sjekk, hvis det er lite spytt.

Mange, spesielt unge mennesker, drikker mye brus og sportsdrikker. Dette virker etsende på tennene og emaljen etses bort. Syre skader(erosjon) er sammen med karies og periodontitt er et av de største tannhelseproblemer i dag. Det må i alle tilfeller behandling og livsstilsendringer til. «Jo før en blir oppmerksomme på problemet jo bedre»

Hovedverk, vond nakke og skuldre, ømme muskler og kjever kan skyldes tanngnissing(attrisjon) og vil i mange tilfelle kunne behandles med en bittskinne.

HELFO yter i dag refusjon til en del forskjellige sykdommer og tilstander i munnhulen og vi hjelper deg å finne ut om du har rett på hjelp derfra.

Som oftest vil en undersøkelse vise at ALT er fint. Det viktige er å fange opp de tilfeller hvor det har vært en endring i livsstil og/eller man har fått en sykdom som gjør at man får et større behandlingsbehov. Om du har en fast tannlege, er det lettere å følge og dokumentere utvikling og endringer. Derfor er det er viktig å gå regelmessig til tannlege.

Man - Tors kl 08.00 - 15.30
Fredag kl 08.00 - 15.00

Tlf: +47 38 12 09 60
Faks: +47 38 12 09 61